EL
GUARDIÁN INVISIBLE
“ El grandioso bosque
de Baztán, que antes de su transformación por el hombre estuvo formado por
hayedos en las montañas, robledales en las partes bajas o castañares, fresnos y
avellanos en las intermedias, aparecía ahora casi cubierto de hayas, que
reinaban despóticas entre los restos de árboles. Los prados y el matorral de
tojo o árgoma, brezos y helechos conforman la alfombra sobre la que caminaron
una generación tras otra de baztaneses, en un escenario de eventos mágicos sólo
comparable con la selva de Irati que ahora se veía manchado por el horror del
asesinato.
El bosque siempre le
producía un secreto orgullo de pertenencia, aunque su grandiosidad también le
provocaba temor y vértigo. Sabía que lo amaba, pero el suyo era un amor
reverente y casto que alimentaba en silencio y en la distancia”
Una descripció molt bona per
presentar el lloc principal on es desenvolupa la historia. Una historia plena
d’intriga, misteri, mitología i dimonis familiars que “enganxa”, que fa que no
pugues deixar de llegar. Açò és el millor que li pot pasar a una novel·la com
aquesta: que el lector es quede amb la intriga i l’interés de seguir després de
llegir cada página.
Amaia Salazar és una
inspectora de la secció d’homicidis de la Policia Foral de Navarra destinada a
investigar unes morts ocorregudes al seu poble. En aquesta investigación
eixiran a la llum fets del seu entorn familiar que semblaven oblidats i, a més,
es retrobarà amb tota la mitología i les creences de la Vall del Baztán.
Diu Raquel Picolo en l’article
Escriure amb els sentits que per atrapar
al lector cal que senta, olore, toque, assaboresca i escolte la historia i crec
que tot açò Dolores Redondo ho aconsegueix perfectament:
“La tierra era suave y
perfumada, y cubrió sus miembros fríos con una manta mullida y templada. Pensó
que la tierra era piadosa con los muertos. Pero no quien la enterraba. Arrojaba
puñados de polvo sobre sus manos, sobre su boca, sobre sus ojos y su nariz,
cubriéndola, tapando el horror. La tierra penetró en su boca y se hizo barro
pastoso y denso, se pegó a sus dientes y se endureció en sus labios. Entró en
su nariz invadiendo las fosas nasales y entonces, y a pesar de que había creído
que estaba muerta, inhaló aquella tierra piadosa y comenzó a toser”. La
sensació d’engoixa que dóna aquest fragmenté s un exemple de com l’autora
aconsegueix que el lector “visca” la historia.
S’ha dit també que Dolores
Redondo és hereva de la novel·la negra nórdica, però crec que el seu estil és
tan personal que millor podríem dir que és la representant de la nova novel·la
negra en castellà.
En definitiva, El
guardián invisible,és una novel·la molt ben contruïda, però
sobre tot amb un llenguatge precís i preciós i amb tots els elements necessaris
per gaudir d’una lectura que voldrem que no tinga fi. Això sí, ja tenim a
l’avast la segona part de la trilogía: Legado
en los huesos.
Joan V. Navarro
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada