dimecres, 7 de maig del 2014




EL GUARDIÁN INVISIBLE
“ El grandioso bosque de Baztán, que antes de su transformación por el hombre estuvo formado por hayedos en las montañas, robledales en las partes bajas o castañares, fresnos y avellanos en las intermedias, aparecía ahora casi cubierto de hayas, que reinaban despóticas entre los restos de árboles. Los prados y el matorral de tojo o árgoma, brezos y helechos conforman la alfombra sobre la que caminaron una generación tras otra de baztaneses, en un escenario de eventos mágicos sólo comparable con la selva de Irati que ahora se veía manchado por el horror del asesinato.
El bosque siempre le producía un secreto orgullo de pertenencia, aunque su grandiosidad también le provocaba temor y vértigo. Sabía que lo amaba, pero el suyo era un amor reverente y casto que alimentaba en silencio y en la distancia”

Una descripció molt bona per presentar el lloc principal on es desenvolupa la historia. Una historia plena d’intriga, misteri, mitología i dimonis familiars que “enganxa”, que fa que no pugues deixar de llegar. Açò és el millor que li pot pasar a una novel·la com aquesta: que el lector es quede amb la intriga i l’interés de seguir després de llegir cada página.

Amaia Salazar és una inspectora de la secció d’homicidis de la Policia Foral de Navarra destinada a investigar unes morts ocorregudes al seu poble. En aquesta investigación eixiran a la llum fets del seu entorn familiar que semblaven oblidats i, a més, es retrobarà amb tota la mitología i les creences  de la Vall del Baztán.

Diu Raquel Picolo en l’article Escriure amb els sentits que per atrapar al lector cal que senta, olore, toque, assaboresca i escolte la historia i crec que tot açò Dolores Redondo ho aconsegueix perfectament:
“La tierra era suave y perfumada, y cubrió sus miembros fríos con una manta mullida y templada. Pensó que la tierra era piadosa con los muertos. Pero no quien la enterraba. Arrojaba puñados de polvo sobre sus manos, sobre su boca, sobre sus ojos y su nariz, cubriéndola, tapando el horror. La tierra penetró en su boca y se hizo barro pastoso y denso, se pegó a sus dientes y se endureció en sus labios. Entró en su nariz invadiendo las fosas nasales y entonces, y a pesar de que había creído que estaba muerta, inhaló aquella tierra piadosa y comenzó a toser”. La sensació d’engoixa que dóna aquest fragmenté s un exemple de com l’autora aconsegueix que el lector “visca” la historia.

S’ha dit també que Dolores Redondo és hereva de la novel·la negra nórdica, però crec que el seu estil és tan personal que millor podríem dir que és la representant de la nova novel·la negra en castellà.


En definitiva, El guardián invisible,és una novel·la molt ben contruïda, però sobre tot amb un llenguatge precís i preciós i amb tots els elements necessaris per gaudir d’una lectura que voldrem que no tinga fi. Això sí, ja tenim a l’avast la segona part de la trilogía: Legado en los huesos.


Joan V. Navarro

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada